Wrocław podsumowuje realizowane inwestycje tramwajowe. Większość z nich jest na etapie projektowania lub wyboru wykonawcy dokumentacji, takie działania trwają wobec trasy na Maślice, do szpitala przy Borowskiej, trasy na Klecinę oraz tramwaju na Jagodno. Każda z tych tras ma zostać oddana do użytku do 2029 roku.
– Realizacja 5 tras tramwajowych w tym samym czasie jest dowodem na to, że Wrocław się dynamicznie rozwija. Dobra komunikacja to podstawa rozwoju w każdym aspekcie: gospodarczym, społecznym, edukacyjnym, kulturalnym. Nie da się przedstawić atrakcyjnej oferty inwestorom, jeśli miasto nie jest sprawnie i wygodnie skomunikowane – uważa Witold Woźny, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji we Wrocławiu.
"Ewenement na skalę kraju"
Prezes MPK dodaje, że coraz lepsza komunikacja to ogrom korzyści, ale też duże wyzwanie, wymagające funduszy na budowę nowych torowisk, zakup nowego taboru i zatrudnienie pracowników, dzięki którym będzie można obsługiwać kolejne linie.
Witold Woźny jest przekonany, że pod względem inwestycji tramwajowych Wrocław jest ewenementem w skali Polski.
Tramwaj na Jagodno – historyczny moment dla miasta
Wrocław wielokrotnie apelował do władz centralnych o wprowadzenie stosownych przepisów, jednak dopiero wspólna wizyta premiera Donalda Tuska i prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka na Jagodnie oraz jednoznaczna deklaracja premiera, że zrobi wszystko by „tramwaj na Jagodno pojechał”, znacząco przyspieszyły prace legislacyjne w Ministerstwie Infrastruktury.
– To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania, a w szczególności premierowi Tuskowi za zrozumienie wagi tej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia – powiedział Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Budowa TAT na Swojczyce coraz bliżej
W grudniu 2024 otwarto oferty w
przetargu na budowę Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Swojczyce.
Zgłosiło się 10 wykonawców. Każda z ofert zakłada niższe koszty niż te, które przewidział zamawiający. Firma, która podpisze umowę, będzie miała 24 miesiące na realizację zadania. Gmina przeznaczyła na nie 202 mln zł. Wrocławskie Inwestycje zakładają, że umowa z wybranym wykonawcą zostanie podpisana jeszcze w 2025 roku.
W ramach inwestycji powstaną 2 km torowiska. Zadanie zakłada również budowę pętli tramwajowej na Swojczycach i przebudowę istniejącej już pętli na Sępolnie. Pojazdy MPK będą się poruszać wydzielonym, wolnym od ruchu samochodowego korytarzem komunikacyjnym.
Wizualizacja budowy TAT na Swojczyce, fot. wroclaw.pl
Inwestycja przewiduje powstanie 14 nowych przystanków, z czego 8 będzie podwójnych dla autobusów i tramwajów, jeden dwustronny i trzy tramwajowe.
Inwestycja nie omija przebudowy ulic. Obejmie ona ul. Swojczycką i fragment Mickiewicza: od pętli na Sępolnie do nowych mostów Chrobrego. Powstanie także łącznik z ul. Marco Polo na wysokości ul. Mydlanej.
Wizualizacja budowy TAT na Swojczyce, fot. wroclaw.pl
Inwestycja obejmie prace na:- 7 skrzyżowaniach
- ok. 1,8 km jezdni
- 2,7-kilometrowym odcinku nowych dróg dla rowerów
- ok. 6-kilometrowym odcinku nowych chodników.
Ważnym etapem inwestycji będzie też parking dla 166 samochodów. Będą tu również wydzielone miejsca dla osób z niepełnoprawnościami i dla pojazdów elektrycznych.
Trasa tramwajowa na Borowską – wygodniej do szpitala
W 2028 roku ma być gotowa ponadkilometrowa linia tramwajowa prowadząca do szpitala przy Borowskiej. Projekt wykonują specjaliści ze spółki Infra – Centrum Doradztwa za ponad 2,3 mln zł. Mają na to czas do wiosny 2026 roku.
Nowy odcinek torów będzie przedłużeniem linii kończącej się dziś na Świeradowskiej. Komunikacja tramwajowa będzie mogła obsługiwać ruch generowany przez centrum medyczne przy ul. Borowskiej.
Poza linią tramwajową, która na ul. Borowskiej będzie trasą autobusowo-tramwajową, projekt ma uwzględniać drogę rowerową i przebudowę skrzyżowania. Od ul. Orzechowej tramwaje pojadą dalej. Skręcą nieco w prawo i wzdłuż ul. Działkowej dojadą do Borowskiej, a potem do pętli na wysokości ul. Kukuczki, blisko nasypu kolejowego.
Obok pętli powstanie parking typu Park&Ride. Kierowcy jadący z południa, z Ołtaszyna, Wojszyc czy podwrocławskich Radomierzyc lub z Biestrzykowa będą mogli bezpłatnie zostawić swoje samochody i przesiąść się do tramwaju lub autobusu.
Aktualnie realizowane inwestycje tramwajowe, Redakcja www.wroclaw.pl
Trasa tramwajowa na Klecinę i na Oporów
Działająca w imieniu miasta spółka Wrocławskie Inwestycje analizuje te oferty złożone przez 6 firm w przetargu na budowę linii tramwajowej na Klecinę. Propozycje cenowe biur projektowych wahają się od 2,4 do niemal 7 mln zł. Miasto zarezerwowało na ten cel 2,8 mln zł.
Zwycięzca przetargu będzie musiał przeanalizować, który z dwóch wariantów przebiegu trasy będzie optymalny. I dla niego ma przygotować pełną dokumentację.
Dokumentacja powinna obejmować przebudowę istniejącego torowiska na ul. Przyjaźni. Biegnie nią jeden tor, którym tramwaje jeżdżą w obu kierunkach naprzemiennie. Wraz z budową tramwaju na Klecinę powstanie drugi, co zwiększy przepustowość trasy.
Nowa inwestycja nazywana jest „tramwajem na Klecinę”. Tu warto przypomnieć, że obecna pętla Klecina znajduje się na osiedlu Krzyki-Partynice, tuż przy granicy z Kleciną. Nowa trasa będzie wiodła w głąb osiedla i kończyć się będzie pętlą przy ul. Kupieckiej na wysokości skrzyżowania z Karmelkową i Giełdową – już na Oporowie.
W tym miejscu może przebiegać nowa trasa tramwajowa na Klecinę, fot. Marek Księżarek
Pętla ta będzie również obsługiwała autobusy, co ułatwi przesiadanie się z różnych środków transportu. Również z samochodów – powstanie tam parking Park&Ride.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w 2027 roku. A tramwaje na Klecinę będą mogły pojechać najwcześniej w 2028 roku.
Trasa tramwajowa na Maślice
Powstaje też dokumentacja projektowa na budowę tramwaju na Maślice. Trasę za 3,6 mln zł wytyczy Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. To ważna inwestycja, która ułatwi życie mieszkańcom Maślic i pobliskich osiedli.
Dzięki parkingowi P&R i odpowiedniej integracji z autobusami, trasa tramwajowa na Maślice będzie także nową ofertą komunikacyjną dla Stabłowic i Pracz Odrzańskich.
Trasa na Maślice będzie liczyła ponad 3,2 km, z pętlą – ok. 4 km. Dokładny jej przebieg poznamy po zakończeniu projektowania. W założeniach tramwaj ma pojechać w pobliżu krańcówki przy Tarczyński Arena przy ul. Pilczyckiej, następnie ok. 2 km wzdłuż ul. Maślickiej po stronie północnej.
Potem trasa odbije w lewo w kierunku ul. Suwalskiej i Królewieckiej, aby zakończyć swój bieg w pobliżu centrum handlowego i linii kolejowej, którą kursują pociągi w kierunku Głogowa i Zielonej Góry.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tramwajem na Maślice dojedziemy w 2028 roku.